הכנה למבחני מחוננים כיתה ב שלב א – הקדמה
לשלב א' של מבחני מחוננים כיתה ב מוזמנים כל התלמידים בשכבת כיתה ב' בישראל, כל תלמיד או הורה יכולים כמובן לבחור שלא לגשת לבחינה. באופן כללי מידי שנה ניגשים לבחינת הסינון כ75,000 תלמידים בכיתה ב' אל המבחן. באופן שרירותי הוחלט שמכל כיתה נבחנת עוברים אל השלב השני (שלב ב') כ15% אחוז מבין התלמידים הנבחנים באותה הכיתה, כלומר לא משנה אם בכיתה (או בית הספר/יישוב) תלמידים "חזקים", רק 15% מתוכם יופנו לשלב הסינון. לפיכך לא מספיק להיות מחונן כדי לעבור לשלב הסינון, אלא צריך לקבל ציון טוב יותר בבחינה מאשר התלמידים שנבחנים אתכם באותו המבחן, זאת הסיבה שאנחנו ממליצים להתכונן לבחינת הסינון.
כמה שאלות שעולות סביב כל בחינה:
- מתי נערכים המבחנים? את המבחנים עורכים בהתראה של כשבוע עד 10 ימים, לרוב המבחנים נערכים לאחר תקופת החגים בערך בסוף חודש אוקטובר.
- איך בנוי המבחן? המבחן בנוי משני חלקים, החלק הראשון בוחן את הבנת הנקרא של התלמיד (כאן תוכלו לראות מבחן הבנת הנקרא לדוגמא) והחלק השני בוחן את יכול החשיבה הכמותית – שאלות בחשבון (כאן תוגלו לראות מבחן לדוגמא)
- מה יכול להופיע במבחן הבנת הנקרא? בחלק הבוחן את הבנת הנקרא, יופיע קטע קריאה קצר, לרוב בן כ 200 מילים אותו התלמידים יצטרכו לקרוא ולאחר מכן לענות על שאלות במתכונת תשובות אמריקאיות הבוחנות את יכולת הבנת הנקרא. עוד אנחנו רואים קטעים קצרים יותר המשלבים אלמנטים מתוך חיי היום יום של הילדים כמו הבנת הנכתב או הקשר של מודעה מתוך ספר חוגים במתנ"ס או הבנה של בדיחת ילדים.
- אילו שאלות מופיעות בחלק החשיבה הכמותית? כאן ישנם שני סוגים של שאלות המופיעות בבחינות באופן סדיר: 1. פתרון סדרות מספרים 2. פתרון שאלות חשבון. בשני המקרים התשובות לרוב ניתנות לבחירה בסגנון מבחן אמריקאי
- מי מחבר את המבחן? החל מ 2019 את הבחינה יחבר מכון קרני ( עד 2019 הבחינות חוברות ע״י צוות מכון סאלד), אולם האחריות על קיום הבחינה ובדיקתה מוטלת על בית הספר ולכן הבחינה תתקיים בבית הספר בו התלמיד לומד ויבדק ע"י צוות בית הספר!
- איך יודעים מי עבר ומי לא? בתי הספר אחראים על מתן התשובה לתלמידים, ישנם בתי ספר שאינם מודיעים לתלמידים שלא עברו את הסינון אלא רק לתלמידים שהצליחו במבחן.
- איך מערערים על תותצאות בחינה? לא כולם יודעים, אבל העירעור על הבחינה הוא פשוט, כל שצריך לעשות הוא לפנות למחנכת הכיתה ולבקש להגיש את התלמיד למבחן שלב ב'. זה הכל!!!
הכנה למבחני מחוננים כיתה ב' שלב א' – שאלות לדוגמא
שלב א' של מבחני המיון מחולק לנושאים מילוליים בהם ישנם קטעי קריאה שלאחריהם שאלות הבוחנות את יכולת הבנת הנקרא של התלמיד ונושאי חשבון הכוללים בעיות חישוב מילוליות ולעיתים גם סדרות חשבון.
קיבצנו כאן דוגמאות לשאלות המופיעות במחני השלב הראשון. עברו על השאלות עם הילדים ובעיקר נתחו איתם את פתרונות וגלו אילו נקודות נראה שצריך לחזק אצלהם.
מבחן הבנת הנקרא לדוגמא:
הפלמינגו
הַפְלָמִנְגוֹאִים הִיא סִדְרָה בְּמַחְלֶקֶת הָעוֹפוֹת הַכּוֹלֶלֶת אֶת הַפְּלָמִינְגּוֹ הַנִּקְרָא בָּעִבְרִית שקיטן.
הַפְּלָמִינְגּוֹ אָרֹךְ רַגְלַיִם וְצַוָּאר וְגוּפוֹ דַּק וְאָרֹךְ. כַּאֲשֶׁר הַפְּלָמִינְגּוֹ עָף צַוָּארוֹ וְרַגְלָיו יוֹצְרִים קַו אָפְקִיִּים
מְקוֹרוֹ שֶׁל הַפְּלָמִינְגּוֹ עָבֶה וְנָטוּי מִמֶּרְכָּזוֹ לְכִוּוּן מַטֶּה.
הַפְּלָמִינְגּוֹ נוֹלָד בְּצֶבַע אָפֹר, אוּלָם מִכֵּיוָן שֶׁהֵם אוֹכְלִים סוּג שֶׁל סַרְטָנִים הַמְּכִילִים צֶבַע בַטֵּא קְרוֹטֵאן הֵם הוֹפְכִים לִוְרַדְרַדִים אוֹ אַדָמְדָמִים.
מִלְּבַד הֶבְדֵּל קָטָן בְּגֹדֶל גּוּפָם, זָכָר וְנָקַבְתְּ הַפְּלָמִינְגּוֹ דּוֹמִים.
בְּצַוָּאר הַפְּלָמִינְגּוֹ 19 חֻלִיוֹת וּבִכְנָפֵיהֶם 12 אָבְרוֹת.
הַפְלָמִנְגוֹאִים יְדִידוּתִיִים מְאֹד וְחַיִּים בְּלַהֲקוֹת עֲנָק.
הַפְלָמִנְגוֹאִים נִמְצָאִים בְּכָל הָעוֹלָם לְמַעֵט אוֹסְטְרַלְיָה ואַנְטָארְקְטִיקָה.
הַפְּלָמִינְגּוֹ הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר שׁוֹקֵל 4 קִילוֹגְרָמִים וְהַקָּטָן בְּיוֹתֵר שׁוֹקֵל עַד 2.7 קִילוֹגְרָמִים.
מָקוֹר הַשֵּׁם פְלָמִינְגּוֹ הוּא "לֶהָבָה יוֹקֶדֵת" וּמַגִּיעַ מֵהַשָּׂפָה הַפוֹרְטוּגֵזִית.ש
יֶשְׁנָם 6 סוּגִים שֶׁל פְלָמִינְגּוֹ בְּעוֹלָם:
פְלָמִינְגּוֹ מָצוּי, זוּטָר,ָאֵמריקאי, צ'יליאני, פְלָמִינְגּוֹ הַאָנְדִים וּפְלָמִינְגּוֹ ג'יימס.
הַפְּלָמִינְגּוֹ הַמָּצוּי עוֹבֵר לְעִתִּים בָּאָרֶץ וּלְעִתִּים נְדִירוֹת גַּם הַפְּלָמִינְגּוֹ הַזּוּטָר.
1. שְׁמוֹ הָעִבְרִי שֶׁל הַפְּלָמִינְגּוֹ הוּא:
א. פלמנגו זוּטָר
ב. שָקִיטָן
ג. בַטֵּא קְרוֹטֶן
ד. לֶהָבָה יוֹקֶדֵת
2. אֵיפֹה לֹא תִּרְאוּ לְעוֹלָם עוֹפוֹת פְלָמִינְגּוֹ:
א. יִשְׂרָאֵל
ב. אוֹסְטְרַלְיָה ופּוֹרטֻגֵזְיָה
ג. אָנְטַרְטִיָקה וְאוֹסְטְרַלְיָה
ד. הַפְּלָמִינְגּוֹ הַזָּכָר וְהַנְּקֵבָה דּוֹמִים מְאֹד
3. מִמָּה נוֹבֵעַ הַצֶּבַע הַוָּרֹד שֶׁל הַפְּלָמִינְגּוֹ
א. הַפְּלָמִינְגּוֹ אֹכַל גֶּזֶר
ב. הַפְּלָמִינְגּוֹ בִּכְלָל בְּצַבָּע אָפֹר
ג. הַפְּלָמִינְגּוֹ אוֹכְלִים סַרְטָנִים מְיֻחָדִים שֶׁגּוֹרְמִים לָהֶם לְקַבֵּל צֶבַע וְרַדְרַד
ד. הַפְּלָמִינְגּוֹ מְקַנֵּן בַּשֶּׁמֶשׁ וְלָכֶן צָבְעוּ שָׁזוּף.
4. כְּשֶׁהַפְּלָמִינְגּוֹ עָף, אָז
א. צַוָּארוֹ וְרַגְלָיו אָנַכִיים
ב. הַפְּלָמִינְגּוֹ כָּבֵד מִדֵּי מִכְּדֵי לָעוּף
ג. מְקוֹרוֹ אֵינוֹ נָטוּי מַטֶּה
ד. מְבַקֵּר בְּיִשְׂרָאֵל אַךְ לֹא בְּאַרְצוֹת הַבְּרִית
5. כַּמָּה חֻלִיוֹת בַּצַּוָּאר הַפְּלָמִינְגּוֹ
א. בְּצַוָּארוֹ 31 חֻלִיוֹת בְּסַךְ הַכֹּל
ב. בַּצַּוָּאר 12 חֻלִיוֹת
ג. בְּצַוָּארוֹ 19 חֻלִיוֹת
ד. בְּצַוָּארוֹ 14 חֻלִיוֹת
6. מָה מָקוֹר שְׁמוֹ שֶׁל הַפְּלָמִינְגּוֹ
א. הַשֵּׁם מַגִּיעַ מֵהַשָּׂפָה הָאוֹסְטְרָלִית
ב. שְׁמוֹ מַגִּיעַ מֵהַשָּׂפָה הָעִבְרִית
ג. שְׁמוֹ מַגִּיעַ מֵהַשָּׂפָה הָפּוֹרְטוּגֵזִית
ד. שְׁמוֹ מַגִּיעַ מִצִּבְעוֹ הַוְּרַדְרַד
7. אֵיזֶה מֵהַבָּאִים אֵינוֹ שֵׁם שֶׁל פְלָמִינְגּוֹ
א. זוּטָר
ב. צִ'לִיאָנִי
ג. פּוֹרְטוּגָלִי
ד. הָאַנְדִים
8. כְּשֶׁאוֹמְרִים שֶׁהַפְּלָמִינְגּוֹ חַיִּים בְּלַהֲקוֹת עֲנָק, מִתְכַּוְּנִים לוֹמַר שְ:
א. הֵם אוֹהֲבִים לַהֲקוֹת מָחוֹל
ב. יֵשׁ פְלָמִינְגּוֹ עֲנָקִיִּים
ג. הֵם גָּרִים בִּקְבוּצוֹת גְּדוֹלוֹת מְאֹד
ד. הַפְּלָמִינְגּוֹ חַיִּים שָׁנִים רַבּוֹת מְאֹד
מבחן שאלות חשבון מילוליות לדוגמא:
1. בְמִּשְׂחָק הַכַּדּוּרְסַל הַכִּתָּתִי, קָלְעוּ שַׂחְקָנַי ב' 19 נֵקוּדוֹת בַּרֵבַע הָרִאשׁוֹן, מִתֹּוכָן עֹמֶר קָלַע 5 נֵקוּדוֹת וְעָמִיר קָלַע 7 נֵקוּדוֹת. כַּמָּה נֵקוּדוֹת קָלְעוּ יֶתֶר הַשַּׂחְקָנִים בַּקְּבוּצָה?
א. 12
ב. 7
ג. 5
ד. 10
2. אוֹרְנַה רוֹצָה לִקְנוֹת מַתָּנָה לָאִמָּא לְיוֹם הוּלַדְתָּה. לאוֹרְנַה 35 שְׁקָלִים. בְּכָל שָׁבוּעַ, אוֹרְנַה מֵקַָּבֵֵּלַּת דְּמֵי כִּיס שֶׁל 7 שְׁקָלִים. הַמַּתָּנָה שאוֹרְנַה רוֹצָה לִקְנוֹת עוֹלָה 77 שְׁקָלִים. כַּמָּה שָׁבוּעוֹת תִּצְטָרֵךְ אוֹרְנַה לַחֲסֹךְ אֶת דָּמִי הַכִּיס כְּדֵי לִקְנוֹת אֶת הַמַּתָּנָה?
א. 3 שָׁבוּעוֹת
ב. 5 שָׁבוּעוֹת
ג. 6 שָׁבוּעוֹת
ד. 7 שָׁבוּעוֹת
3. יוֹאָב רוֹצֶה לָצֵאת לְבַקֵּר אֶת אֵיתָן, אֵיתָן אָמַר שיגיע לְבֵיתוֹ בְּעוֹד שָׁעָתָּיִים, אָז הֵם יוּכְלוּ לְשַׂחֵק עוֹד 4 שָׁעוֹת בֵּיַּחַד, לְאַחֵר 4 הַשָּׁעוֹת, יוֹאָב יַחֲזֹר לְבֵיתוֹ. בְּעוֹד כַּמָּה שָׁעוֹת יַחֲזֹר יוֹאָב לְבֵיתוֹ?
א. 4 שָׁעוֹת
ב. 3 שָׁעוֹת
ג. שָׁעָתָּיִים
ד. 6 שָׁעָתָּיִים
4. יוֹאָב רוֹצֶה לָצֵאת לְבַקֵּר אֶת אֵיתָן, אֵיתָן אָמַר שיגיע לְבֵיתוֹ בְּעוֹד שָׁעָתָּיִים, אָז הֵם יוּכְלוּ לְשַׂחֵק עוֹד 4 שָׁעוֹת בֵּיַּחַד, לְאַחֵר 4 הַשָּׁעוֹת, יוֹאָב יַחֲזֹר לְבֵיתוֹ. השעה כעת היא 13:00, בֵּאֵיזוֹ ָשַעה יַחֲזֹר יוֹאָב לְבֵיתוֹ?
א. 15:00
ב. 19:00
ג. 17:00
ד. 16:00
5. נגה איבדה את הבובה האהובה עליה. חבריה החליטו להפתיע אותה ולקנות לה את הבובה כמתנה. 6 חברים תרמו 3 שקלים כל אחד, 4 חברים אספו 5 שקלים כל אחד והוריה של נוגה הוסיפו 23 שקלים. כמה עלתה הבובה של נוגה?
א. 41 שקלים
ב. 38 שקלים
ג. 61 שקלים
ד. 68 שקלים
מבחן סדרות מספרים לדוגמא:
לִפְנֵיכֶם סְדָרוֹת שֶׁל מִסְפָּרִים הַמּוֹפִיעִים אֶחָד אַחֲרֵי הַשֵּׁנִי, כַּאֲשֶׁר בַּמַּעֲבָר בֵּין מִסְפָּר לְמִסְפָּר יָשְׁנָה חֻקִּיּוֹת.
הָאֵיבָר הָאַחֲרוֹן בְּכָל סִדְרָה חֲסַר. לְכָל סִדְרָה מֻצָּעִים 4 אֶפְשָׁרֻיּוֹת לְהַשְׁלְמַת הַמִּסְפָּר הֶחָסֵר.
הַקִּיפוּ אֶת הַתְּשׁוּבָה הַמַּתְאִימָה. רַק תְּשׁוּבָה אַחַת נְכוֹנָה.
לַהוֹרִים – בְּמִקְבָּץ הַשְּׁאֵלוֹת הַבָּא מוֹפִיעוֹת 10 סְדָרוֹת, מֻמְלָץ לְהַשְׁקִיעַ כ 15 דַּקּוֹת לַפִּתְרוֹן הַמִּקְבָּץ
1. 5 , 9 , 15 , 23 , 33 , ?
א. 45 ב. 42 ג. 38 ד. 40
2. 6 , 4 , 7 , 5 , 8 , ?
א.9 ב.11 . ג.6 ד.5
3. 5 , 9 , 17 , 33 , 65 , ?
א.77 ב.85 ג.111 ד.129
4. 13 , 21 , 17 , 25 , 21 , ?
א.29 ב.25 ג.19 ד.23
5. 11 , 16 , 13 , 18 , 15 , ?
א.20 ב.18 ג. 23 ד.19
6. 9 , 14 , 20 , 27 , 35 , ?
א.43 ב.40 ג.44 ד.41
7. 67 , 65 , 61 , 53 , 37 , ?
א.19 ב.4 ג.21. ד.5
8. 35 , 30 , 24 , 17 , 9 , ?
א.3 ב.0 ג.8 ד.7
9. 18 , 28 , 48 , 78 , 118 , ?
א.148 ב.158 ג.168 ד.169
10. 12 , 16 , 16 , 20 , 20 , ?
א.16 ב.20 ג.24 ד.28